Ghost Recon Wildlands

Viikonloppuna oli Ghost Recon Wildlandsin suljettu beta ja pääsin sitä kokeilemaan parin kaverin kanssa. Ensimmäistä Ghost Reconia pelasin kavereiden kanssa tosi paljon vuosituhannen alussa ja tämä nyt herätti tosissaan mielenkiinnon.

Perjantaina vähän jo poltteli iltapäivästä, että pääsisi pelaamaan, mutta nykyään oma aikataulu on sellainen, että vasta myöhemmin illalla pääsee koneelle. Oli kuitenkin pieni hetki aikaa ja päätin käynnistää pelin ja pistää asetukset kuntoon illaksi. Alkuvideossa pelin kehittäjä kertoi, miten iloisia olivat että testaan peliä, pitkän aikaa ovat peliä kehittäneet ja niin edelleen.

Oman hahmon luonti on monipuolinen varsinkin Divisionin muutamaan eri naamaan verrattuna. Vaihtoehtoja riitti reilusti jokaisessa kohdassa hiuksista kenkiin. Hirveän kauan en siinä vaiheessa jaksanut säätää, ei sillä ulkonäöllä niin paljon merkitystä ole varsinkaan viikonlopun kestävässä demossa.

Illalla sitten aloitimme pelisession. Kaveri hyppäsi minun sessioon ja coop-tilassa pelasimme tehtäviä läpi, jotka olivat kaikki samanlaisia. Mene paikan päälle, tapa muutama paha ihminen ja poistu paikalta. Tehtävästä toiseen sama toistui. Välillä piti kuulustella jotain tiettyä ihmistä, muuten ihan sama kaava. Oli myös tehtäviä, missä piti pysäyttää jokin kulkue ja merkata säiliöauto tai ambulanssi.

Vangin kuulustelua

Peli tuntui kuin olisi risteytetty GTA V, Far Cry ja jotain muuta. Omaa hahmoa katsotaan selän takaa, niinkuin Divisionissa. Ghost Reconin taktisuutta ei paljon näkynyt. Yksinpelissä annat käskyjä kolmelle AI-hahmolle, mutta se ei tuntunut kovin hyvältä. Ne oli aika hitaita. Kavereiden kesken pystyi kyllä koordinoimaan hyökkäystä, mutta tehtävät oli vaikeammallakin tasolla niin helppoja, että yksin olisi voinut mennä ne läpi. Saattaa kyllä olla, että pelissä on ihan hullu järjestelmä, että kaikki saa pelata omalla vaikeustasollaan, eli pääpelaaja on pistänyt vaikeimman tason ja mukaan liittyy joku helpoimmalla tasolla ja juoksee Rambona paikan läpi.

Vihollistenkaan AI ei älykkyydellään loistanut, en ainakaan huomannut mitään erikoista. GTA-sarjasta oli lainattu semmoiset erikoisjoukot, että jos hyökkäät niiden kimppuun, niin hälytystaso nousee ja niitä tulee lisää. Kokeilin kerran, miten käy jos vain tappaa niitä. Tapoin pari panssariautollista, otin sen auton ja ajoin 500 metriä ja hälytystaso laski takaisin nollaan.

Omaa hahmoa kehitetään saamalla pisteitä ja merkkaamalla tehtäväalueilta löytyviä tarvikkeita. Näillä sitten pystyy ostamaan erilaisia taitoja ja hyödykkeitä, esimerkiksi enemmän staminaa juoksuun tai luodinkestävyyttä. Myös apuvälineitä pystyi parantamaan tai saamaan käyttöön C4-räjähteitä tai vastaavaa. Tämäkin oli onnistuttu pilaamaan sillä, että tehtävien jälkeen tiimi juoksi jonossa merkkaamaan kaikki tynnyrit ja laatikot. Parempi olisi ollut, että yksi merkkaa ja kaikki saa hyödyn, tämä nykyinen tapa on vain ajan tuhlaamista.

Nelikopteri on pelin hienoin ominaisuus.

Aseita näytti olevan vaikka miten paljon erilaisia, niitä ei vaan päässyt kokeilemaan kunnolla. Oli rynnäkkökivääriä, konepistoolia, konekivääriä ja joitain tarkkuuskivääreitä. Vihollisilta pystyi ottamaan aseen, mutta heti kun tuli jokin välianimaatio tai vastaava, niin se hävisi inventaariosta. Nelikopteri on pelin hienoin ominaisuus. Mahtava apuväline, pystyy lennättämään ja tutkimaan mitä on vastassa. Oikeasti pelin hienoimpia asioita. Tietysti oli käytettävissä myös jonkinlaiset yölasit ja lämpökameraa myös.

Tarina jäi täysin taka-alalle tässä vaiheessa, ei ollut tekstityksiäkään, niin osa puheista meni ohi. Huumekartelleja siinä ilmeisesti metsästetään.

Paikasta toiseen siirrytään erilaisilla ajoneuvoilla, on kaikkea helikoptereista traktoreihin ja veneisiin. Ajaminen on toteutettu ala-arvoisesti. Fysiikka ihan käsittämättömän huonoa. Vähän niinkuin olisi kyseessä konsolikäännös. Teillä ei loppujen lopuksi ollut mitään merkitystä, koska pakettiautollakin pääsi ihan minkälaisesta ryteiköstä ja kivikoista läpi. Ei ollut mitään merkitystä vaikka ajoi suoraan kalliolta alas. Helikopterin ohjaus oli myös hämmentävä. Nopeasti sen oppi, mutta sitten ongelmia oli esimerkiksi siinä, että ei voinut samaan aikaan mennä eteenpäin ja nostaa korkeutta.

Jotkin autot olivat aseistettuja

Pelialue on ihan hillittömän iso, tekemistä vähän, mutta pitää tietysti muistaa, että kyseessä on riisuttu demo. Juoksemalla kestäisi kauan siirtyä, mutta onneksi tosiaan voi ottaa vaikka moottoripyörän ja ajaa suoraa reittiä.

Grafiikat pelissä oli nätit, mutta sitten esimerkiksi vesisateen osuminen maahan näytti siltä, kuin olisi MS Paintissa piirretty, samaa oli aseiden suuliekeissä. Säätilan vaihtelut ja vuorokauden ajat silti näyttivät hyvältä. Hirveästi oli suorituskykyongelmia, joten jouduin tasoa laskemaan. Mitä katselin Twitchistä muita pelaamassa, niin samaa ongelmaa ilmeni sielläkin.

Loppusanat

Itse en ole rahaa laittamassa tähän peliin ainakaan alkuun. Kyllä minä viihdyin, mutta harmittavasti jäi vielä puuttumaan puuttumaan. Luultavasti kannattaa odotella muutaman hetken, että korjaavat ongelmia ja sitten se voi olla hyvä. Harmittaa kyllä, mahdollisuuksia on vaikka mihin, en sitten tiedä miten paljon onnistuvat korjaamaan kuukaudessa. Nvidialla on kampanja, jossa saat näytönohjaimen mukana joko Wildlandsin tai For Honorin. Itse suosittelen jälkimmäistä, hauska miekkailupeli, josta on muuten avoin beta ensi viikonloppuna, wink wink, nudge nudge.

★★★☆☆